Cercar en aquest blog

dimarts, 30 de juny de 2009

La "b" i la "v"

Segurament algunes vegades dubtem si escriure b o v en alguns casos. Algunes normes ens poden ajudar a usar aquestes dues lletres amb correcció:
Escrivim b en els següents casos:
- davant de l i de r: moble, noble, pobre, breu, blanc, bramar.... (però Vladimir)
- darrere de m: ambició, àmbit, combinar,
- quan alterna, dins d'una mateixa família de mots, amb la p: llop/lloba; sap/saber;cap/cabota... però llibertat (malgrat lliure).
- a final de mot.

Escrivim v en els següents casos:
- darrere de n: canvi, convenir, convidar, convocar, invalidar, invasió... I en els mots: cicumval·lació, circumvolució, circumveí, tramvia, triumvir i derivats.
- quan en mots de la mateixa família alterna amb u: caliu/escalivar; neu/nevar; beure/bevent; escriure/escrivint; teu/teva...
- en les desinències del pretèrit imperfet d'indicatiu de la primera conjugació: cantava, cantaves, cantava...
- darrere de ad: adverbi, advers, advertit, advocat.

6 comentaris:

Pedrete ha dit...

Buah! Aquesta sí que em costa! Que si va amb "b", que si no... Però tinc un truc: com que els catalans moltes vegades (per no dir sempre) són contraris al castellà, quan en castellà porta "b", a català portarà "v"! Gairebé sempre em surt! =P
Gràcies per fer aquest blog! Encara que no ho sembli, ho veig de tant en tant... :D
"¡Un fuerte abrazo!"
PD: A veure si ens veiem... XD

Abel ha dit...

Doncs sí, és un bon truc, ho reconec. De fet, tu que ets castellanoparlant no tindràs gaires problemes per saber com s'escriuen algunes de les paraules.

Que sàpigues que si som contraris és per diferenciar-nos, entesos? Així m'agrada, que hi entris de tant en tant... Una abraçada

Raul ha dit...

gracies, el blog m'ha ajudat a fer el deures de català!!!!!!!!!

Abel ha dit...

No es mereixen! M'alegro que t'hagi sigut útil. Ara ja ho saps, cada vegada que tinguis dubtes aquí em tens ;)

Anònim ha dit...

M'ha estat d'utilitat, ¡gràcies!

Abel ha dit...

Me n'alegro! Aquesta és la intenció. Gràcies pel comentari ;)