Cercar en aquest blog

dimarts, 14 de juliol de 2009

La preposició davant d'infinitiu

La sintaxi catalana té algunes peculiaritats que la diferencien de la castellana. Una d'elles és la restricció en l'ús d'algunes preposicions davant d'infinitiu.

Per ser més concrets, la sintaxi de la llengua catalana ens diu que les preposicions "en" i "amb" no es poden usar davant d'infinitiu. Seria incorrecte dir "Va ser el primer en utilitzar el telèfon", s'ha de dir: "Va ser el primer a/d'(e) utilitzar el telèfon"; ja que "en" i "amb" SEMPRE han de ser substituïdes per "a" o "de".

Per acabar, cal remarcar una petita excepció. L'ús de "en" és correcte quan té valor temporal, és a dir: "En arribar vam anar a dormir", que seria l'equivalent a "quan" ("al" en castellà; "Al llegar...").

2 comentaris:

Carme ha dit...

Estic fent un repàs pel teu bloc i estic contenta de veure que moltes de els coses que dius, ja les utilitzobé, però aquesta no me la sabia, gràcies!

Abel ha dit...

Jo també m'alegro que moltes coses les facis bé, perquè fa falta gent que escrigui bé en català, perquè si no... És que això de l'infinitiu no ho sap gaire gent, per això ho faig, per si puc aconseguir que la gent ho aprengui.
No cal que em donis les gràcies, no es mereixen!
A reveure