Cercar en aquest blog

dimecres, 21 d’octubre de 2009

L'accentuació de la "e"

Com ja sabem, la lletra "e" és una de les que es pot accentuar amb accent greu(obert) o agut(tancat).

Duen accent obert:
- Els gentilicis: pallarès, francès, anglès...
- Els numerals ordinals: cinquè, divuitè...
- Els participis dels verbs de la segona conjugació(acabats en -er o -re) acabats en -ès: suspès, entès, ofès...
- La 3ª persona singular del present d'indicatiu dels verbs ofendre, dependre, suspendre, comprendre...: ofèn, depèn, suspèn, comprèn...(excepte els verbs encendre i atendre i derivats: encén, atén...).
- La gran majoria de mots plans i esdrúixols: dèbil, telègraf, telèfon, ortopèdia, misèria, consqüència... Però no els mots déntol, cérvol, préssec, feréstec, església, préstec...
- Els infinitius: conèixer, parèixer, merèixer, atènyer, empènyer i vèncer, entre d'altres.
El proper dia que parli d'ortografia posaré l'accentuació de la "e" amb accent tancat o agut; i més endavant...la "o".

4 comentaris:

POL ha dit...

hola!
sóc en Pol!
quant de temps!
què tal?
i la universitat?és difícil?
fa molt de temps que no em connecto al blog.
saps que el Sr. Sabater ja no està?
és una pena.Ara ens dóna català un professor nou,el Sr bru. En sap molt i explica molt bé, i ens mana molta més feina però és un antipàtic i crida molt.
Fa tant temps que no ens veiem que ja torno a dir més barbarismes. Hauré de tornar al bon hàbit.
En saps alguna cosa del Pedro?
que vagi bé.
Adéu.
PD: si tinc alguna falta m'ho pots dir.

Abel ha dit...

Pol! Quina sorpresa! Doncs a mi em va tot molt bé, i de moment no és gaire difícil, però has d'anar treballant i fent feina. Ja sabia que el Sr. Sabater no hi era(perquè m'ho va dir ell). M'alegro que t'agradi el nou professor.

Així que ja tornes a dir barbarismes? Molt malament, has de tornar al bon hàbit. Amb el Pedro hi parlo mnolt sovint, està molt bé i li va tot bé de moment.

No et preocupis, d'aquí poc ens tornarem a veure perquè vindré al col·legi a fer una visita. Fins aviat Pol!!!
PD: no tens faltes, has millorat

Pol ha dit...

No m'agrada el nou professor, tot i que en sàpiga molt.
Pol.

Abel ha dit...

Pol. Em sap greu, però si no t'agrada t'hauràs d'aguantar, no es pot evitar.