Cercar en aquest bloc

S'està carregant...

divendres, 28 maig de 2010

"Tan" o "tant"?

Molt sovint ens preguntem quan hem d'escriure "tan" i "tant", ja que ambdues paraules sempre es confonen. Per fer-ho de manera correcta, només cal seguir unes regles molt senzilles.
 
Escrivim "tan" davant d'adjectiu, de participi i d'adverbi. Per exemple: "És tan interessant", "És tan donat a queixar-se", "No vagis tan de pressa".

En canvi, escrivirem "tant" darrere d'un verb, en oracions amb valor d'inclusió i en oracions comparatives amb nom. Exemples: "M'agrada tant", "Tant en Joan com en Pere són esportistes", "Aquesta nit tindrem tant rebombori com abans-d'ahir".

7 comentaris:

CRISTINa ha dit...

L'expressió " i tant!" s'escriu així, amb "t", no?
Saps què? Avui he anat a comprar "pipes" i m'he fixat que a l'envàs posa "llavoretes". Que no existeix en català "pipes"???

Abel ha dit...

Efectivament! "I tant!" s'escriu amb t! Doncs realment no existeix, hauria de dir-se, per exemple, com bé has dit tu, llavoretes! Però tots sabem que dir això és impossible.

Anònim ha dit...

I quan dic per exemple: dels quals tan m'enorgullia? com va tant o tan?

Abel ha dit...

En aquest cas que comentes seria "tant".
Et dono una fórmula (no gaire desitjable, però que funciona): quan en castellà és "tanto" en català és "tant", i quan en castellà és "tan" en català també és "tan".

Gisela ha dit...

Vaig a sisè de primaria i tinc que fer un exercisi de tan/tant.

Ojala hi hagues activitats a questa pàgina.

Abel ha dit...

Gisela,
La meva disponibilitat de temps no em permet d'incloure al blog tantes coses com voldria.
En tot cas, busca exercicis per internet perquè segur que en trobaràs més d'un.

Tritritri ha dit...

Bé, tot i que és un truc força barroer, per saber-ho es pot traduir al castellà. Si és "tanto" anirà amb "t" i si és "tan" anirà sense.

Molt bo!