Cercar en aquest blog

dimecres, 12 de gener de 2011

Us en doneu compte?

Ja fa temps que ho sento dir, que ho corregeixo quan algun conegut o amic meu ho diu, però no hi ha manera. Per molt que ho intenti penso que aquesta batalla en concret no l'he sabuda guanyar.

El típic "donar-se compte" (o fins i tot "conte", que també ho he vist escrit) és una d'aquelles que no ho semblen però que són incorrectes. Si volem fer-ne un ús correcte direm: "adonar-se", "apercebre's", "parar esment", "notar", "observar", "percebre", depenent del context en què l'usem.

4 comentaris:

Pilar ha dit...

Em faig meu "para esment". Segur que ho recordaré i m'ajudarà a aprecebre'm que segons el que utilitzi, cometré l'errada que vols evitar. :-)
Gràcies, Abel!

Abel ha dit...

Em sembla molt bé. Has construït una bona frase eh, m'agrada :-)
L'errada que vull evitar és una errada bastant inevitable, però crec que val la pena intentar-ho.
Gràcies a tu!

montsellado ha dit...

Fins i tot un adonar-se quedaria prou bé, oi? :-)

He sindicat el teu bloc; fa uns mesos vaig aprovar el nivell D, però em temo que encara necessito polir alguna coseta de no res: quatre barbarismes... o cent (hahaha).

Gràcies per aquest espai.

Abel ha dit...

Benvinguda, Montse!
Ostres, tu! M'he descuidat "adonar-se", quin horror. Ha estat un lapsus bastant imprevist, és el verb que millor encaixa amb el significat de "darse cuenta". No sé en què devia estar pensant, en aquell moment. Ara hi afegeixo aquesta altra opció.
Gràcies :-)