Cercar en aquest blog

dimarts, 14 de juny de 2011

Quina xapussa!

Avui parlem d'un barbarisme més: xapussa. El fet que hagi escollit aquest està motivat perquè l'altre dia, no recordo on, vaig sentir un home que ho deia i em va inspirar per a la següent entrada del blog (que és aquesta). M'imagino que molts de vosaltres sabeu que és incorrecte, però, llavors, com s'ha de dir? Aquesta és la qüestió!

Tenim diverses possibilitats: nyap, bunyol o esguerro són les que ara em vénen al cap. L'adjectiu xapusser el podem substituir per les següents paraules: barroer, sapastre o potiner. Com que hi ha diversos mots per dir-ho, escolliu el que més us agradi. A mi, en concret, els que més em tiren són nyap i sapastre, respectivament. I a vosaltres?

9 comentaris:

Barcelona m'enamora ha dit...

A mi m'agraden bunyol i nyap! Encara que ara que ho penso no les faig servir gaire...així que ja miraré d'incorporar-les! Gràcies! :)

Abel ha dit...

Sempre hi ha alguna ocasió per incorporar una paraula amb aquestes connotacions, no creus? Gràcies a tu ;-)

Quadern de mots ha dit...

Nyap i bunyol, són les que faig servir. Sapastre és un mot que utilitzava el meu pare, jo, en canvi, no el faig servir tant.

Assumpta ha dit...

A mi m'agrada bunyol i nyap...

I admeto que,tot i saber perfectament que "xapussa" està mal dit... tampoc trobava què dir... Ara tractaré de dir-ho bé i, quan hagi aconseguit dir-ho tres o quatre vegades correctament, ja ho diré sempre bé :-)

El que ja em costa més és l'adjectiu... potser "sapastre" és la que em sortirà més fàcilment...

Gràcies! :-)

Abel ha dit...

Veig que tots teniu les vostres preferències. Està bé, això. Hem d'aprofitar els sinònims, que per això hi són. Gràcies pels comentaris!
;-)

Capitán Haddock ha dit...

A Mallorca he sentit moltes vegades "quin ñarro", o quin "bunyol"... Jo sempre havia dit als alumnes "no vull nyapes", pensant que és paraula de gènere femení. Veig que no és correcte? Seria "nyaps" allò correcte no?

Abel ha dit...

Sí, sí, nyap és una paraula masculina. Per tant, ben dit seria nyaps; no té forma femenina.
Ara, si ho dius tampoc no passa res, mentre no ho escriguis.

onatge ha dit...

Hola Àbel ara feia temps que no venia. A mi m'agrada nyap. i de la "xapussa" política com n'hem de dir...?

Des del far salut.
onatge

Abel ha dit...

Onatge!
Sí, sí, quant de temps. Ja et trobàvem a faltar.
Això dels polítics, no té nom!
Bé, bromes a part (que no ho són), potser en diria bunyol. I els polítics com a persones potser preferiria dir que són uns sapastres!

Salut i llengua ;-)