Cercar en aquest blog

dilluns, 21 de novembre de 2011

"Tauler" i "taulell"

Fa uns dies estava parlant amb un amic i darrere meu vaig sentir que algú parlava de no sé què d'un tauler, i vaig pensar que aquesta persona no tenia gaire clara la diferència entre tauler i taulell.

Un "tauler", segons el DIEC2, és una "peça de fusta plana, llisa i de poc gruix, composta per una post o un conjunt de posts unides pel cantell, amb travessers a la cara oposada per a evitar que es guerxi, o fabricada amb aglomerats, enllistonats o contraplacats, com la usada en dibuix i pintura per a fixar-hi, amb xinxetes, bandes de paper engomades, etc., el paper o la tela". És a dir, que podem parlar d'un tauler d'anuncis o d'un tauler d'escacs.

En canvi, un "taulell" és una "taula estreta i llarga com la que hi ha a les botigues per a mostrar els gèneres als compradors, als bars i cafès per a servir-hi les begudes, etc". Per tant, quan paguem en una botiga ho fem al "taulell", no pas al "tauler".

7 comentaris:

Violeta ha dit...

Hola!! Fa poc m'han recomanat aquest blog, l'he estat mirant i em sembla molt interessant! Enhorabona! No m'ha donat temps a mirar totes les entrades... Temps al temps! Però tinc un problema constant què no sé com resoldre...
Quan utilitzo el del i després darrere ve una paraula començada amb vocal, no sé mai si desfer la contracció o deixar del i posar la paraula...
Quina és la forma correcta??
De l'avió o del avió??
Merci,

Violeta

Abel ha dit...

Hola, Violeta,
M'alegra molt que t'agradi el blog. I encara m'alegra més que l'hagis conegut a través d'una recomanació, senyal que agrada a més gent :-)
A veure, sempre que hi hagi un article, independentment de si hi ha contracció amb una preposició o no, s'apostrofa amb la paraula que el segueix (evidentment si comença en vocal, no cal dir-ho). D'acord? O sigui, és de l'avió! No sé si m'he explicat gaire bé, espero que sí.
Gràcies pel comentari, i perdona que t'hagi contestat tan tard!
Abel

Anònim ha dit...

A mi també m'agrada. Gràcies Abel.

Toni

Quadern de mots ha dit...

Bon Nadal!!!

Abel ha dit...

Moltes gràcies per tots els vostres comentaris!!
Us desitjo a tots unes molt bones festes i una bona entrada d'any!
Abel

Violeta ha dit...

Moltíssimes gràcies Abel! ;)

Abel ha dit...

No es mereixen, per això hi sóc! Bon Nadal a tothom!
Fins aviat ;-)